reklama

Ked je autizmus medzi vami a dietatom

Kedze Floortime sa zameriava, okrem ineho, aj na skolenie rodicov, castokrat sa stretavam s rodicmi ktori robia Floortime doma. Tu plati heslo: Floortime – vzdy a vsade

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Casto vidim rodicov ktori maju zo zaciatku dva problemy. Prvy problem je byt ten kto pocuva a nasleduje dieta a druhym problemom pre rodicov moze byt, ze nevedia ako dalej, ako udrzat dieta zaujate. Urcite su ludia, ktori maju talent a dokazu ziskat aj to najviac uzavrete dieta, ktore este nikdy neukazalo ziaden engagement (zaujem, spolupracu, prepojenie s inou osobou). Su rodicia, ktori po dlhom skusani a opakovanom ignorovani to zo zufastva vzdali a povedali, ze ich dieta nie je schopne nadviazat kontakt s nikym a uz vobec nie komunikovat.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako raz niekto povedal: “I’ve never met a child - and I mean never – who couldn’t be angaged.” (Este nikdy - a myslim naozaj nikdy – som nestretol dieta, ktore by nemohlo byt zaujate.) Co to pre nas znamena? Je jednoduhsie zaujat dieta niecim, o co nam dieta ukazalo zaujem pred tym. Tu pride dalsi problem:  

“Moje dieta nerobi nic konkretne.” 

“Len tak chodi bez myslienok, ciela, dovodu. Ked sa hra, lezi na zemi a kruti s jednym kolieskom na auticku. Ved on vlastne ani nevie na co su hracky. Najvacsiu radost ma ked moze zatvarat dvere a z toho ma ide porazit! Vzdy ked ho odtiahnem prec, zacne kricat a dostane zachvat.”…  Aj ked nasou cestou je nasledovat dieta, neznamena to, ze sa spravame ako dieta. My totiz vieme robit a preto aj robime veci pre dovod. Vsetko ma dovod. Nic nerobime len tak. Mozno sa nam tieto deti zdaju ako by robili veci len tak bezdovodne a preto im my musime ten dovot dat. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale co ak dieta od nas uteka?  Co ak robi vsetko preto aby sa nam vyhlo?  

Tu je kratky priklad.

Ide o sest rocneho chlapca, ktory ma velmi dobru slovnu zasobu (co nemusi znamenat, ze aj komunikaciu) a dokaze odpovedat na otazky, ale nepride sam s iniciativou. Len ked nieco potrebuje, pouzije inych ludi. Ale musim povedat, ze je velmi tazke robit taketo usudenia za kratky cas, pokial nie je mozne vidiet ako sa dieta sprava v jeho prirodzenom prostredi, cize doma. Myslim, ze vtedy deti maju najvacsie vysledky – doma s ludmi na ktorych su zvyknuty, bez stresov. Ked som toto dieta stretol, stale sa mi vyhybal, ale mojim cielom nebolo aby bol so mnou kvoli tomu, ze som mu to prikazal, ale preto, ze sam chce. Zo zaciatku som ho len pozoroval, ako ma pozoruje. Neskor sa rozhodol, ze si ma nebude vsimat vobec a bude ma ignorovat. Jeho ignoracia bola silnejsia ako jeho ciel. Cize ak chcel nieco a musel k tomu prist cezo mna, radsej tu vec nechcel. Ja som chcel dosiahnut aby chcel sam byt so mnou a nie aby bol nuteny – vtedy aj jeho motivacia je ina. Jeden cas sa zakradal do kuchyne a snazil sa dostat k muke J Ja som toto vyuzil ako moju sancu dostat sa k nemu, aj ked asi vela rodicov by dietatu zakazalo pchat ruky do muky, alebo hrat sa s jedlom. Ako sa vravi – topiaci sa chyta kazdej slamky. Vtedy som vzal muku a spytal som sa ho ci ju chce. Neodpovedal, otocil sa a odkracal prec. Tak to slo niekolko krat a ja som si bol isty, ze ak by sa ho spytala jeho mama tak by odpovedal a vzal by si muku. Tak sme spravili plan. Ja som stal trochu v pozadi a ked opat prisiel pre muku, jeho matka ju vzala a spytala sa ho ci ju chce. Vtedy odpovedal kladne a naciahol sa pre nu. V tej chvili matka podala muku mne a on si ju musel vziat odo mna, aj ked to neplanoval a inak by to ani nespravil. Lenze toto bolo rychle a nedal som mu vela casu premyslat. Uz ked mal muku v rukach spytal som sa ho, co s nou chce robit.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz pride dalsia vyzva. Treba sa s pytat ake moznosti dieta ma. Je schopne odpovedat na otvorenu otazku, alebo potebuje pomoct s moznostami, alebo dokonca potrebuje jasnu ano-nie otazku? Tu treba nechat dietatu cas. To, ze dieta neodpoveda neznamena, ze nechce odpovedat. Niektorym detom trva dlhsie spracovat otazku a spojit ju s odpovedou, ktora sa tyka dalsej, planovanej akcie. Toto moze byt naozaj tazke pre niektore deti v zaciatkoch, ale aj dlhe roky. Ked dieta nebude mat cas odpovedat a odpovede mu budu vsunute, moze z toho zostat frustrovane. No na druhej strane moze zostat frustrovane ked nebude vediet odpovedat a my mu nepomozeme. My chceme tento cas vyuzit na budovanie otazka-odpoved systemu. (Clanky chcem udrzovat zitatelne kratne, preto sa k teme kladenia otazok vratim inokedy). S pomocou mi chlapec povedal, ze chce piest kolac. Pripravili sme cesto na kolac a mozem povedat, ze aj ja som sa bavil. J 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S pomocou mi chlapec povedal, ze chce piect kolac. Pripravili sme cesto na kolac a mozem povedat, ze aj ja som sa bavil. JMojim cielom vobec nebol nejaky kolac alebo spravny postup, ale to, ze tento chlapec, ktory ma pred tym ignoroval stravil so mnou asi 15 minut pri jednej aktivite bez toho, aby bol nuteny. Aj ked som mu musel pomahat vratit sa naspat, pretoze casto odbehoval, vratil sa rad.  

Takto moze dieta vidiet a spoznat, ze byt s ludmi vobec neboli, ba naopak, je to radost. Dieta moze spadnut kdekolvek v tomto spektre, ale vzdy je to clovek. A kazdy clovek chce prirodzene zit socialne. Uz male dieta vyhladava niekoho s kym si vymeni usmev. Neskor pochopi, ze svojim spravanim (place, alebo neskor pride a potiahne za ruku ked nieco chce) moze pouzit ludi na dosiahnutie svojich nielen potrieb, ale aj veci z ktorych ma radost. No niektorym to niekedy trva dlhsie a musime ich trochu potlacit.  Tym, ze dietatu ukazeme, ze pre nas je uplne prirodzene vsetko co robi, ziskame jeho doveru a naucime ho byt spolocenskym.  

Daniel Kubik

Daniel Kubik

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  1x

... Zoznam autorových rubrík:  AutizmusRubbish

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu